About Makcik

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Tak kenal orang cakap saya sombong. Bila kenal orang cakap saya nie hardcore, kasar, easy going. Haha. Tak kenal maka tak cinta tau.. Love korang ! :)

Friday 25 May 2012

Semua Itu Adalah Semangat

Assalamualaikum wbt,


Minggu nie blog makcik memang nampak story-mory pasal bisnes yang dia buat jer kan?! Mesti ada yang tertanya alahai macam takde bisnes lain ke nak dibuat? Bagus sangat ke bisnes nie? Boleh percaya ke? Boleh ke nak buat? Balik modal tak nie? Pandai ke nak jual kat orang? Nak ke orang beli? Dan plus plus plus pertanyaan orang.

Okey memandangkan hari nie adalah hari jumaat penghujung segala hari, makcik akan kongsi pengalaman makcik tentang persoalan di atas. Insyallah. *kalau lepas nie korang baca ada ayat yang salah silap, harap dimaafkan dan silalah tegur acik yee*

Yes, first of all. Semua persoalan yang kat atas memang menyala atas kepala acik sebelum join bisnes nie. Sebenarnya, acik sendiri dah tahu kewujudan bisnes nie lama pun. Tapi dulu sebelah mata tak pandang ! Sebabnya. . .  Yup, betul ! Dengan pertanyaan yang di atas.



Tapi walaupun ia adalah sejenis bisnes yang berbunyi "MaLaM", but the procedures and business strategies yang dijalankan oleh Hai-O Marketing nie memang betul-betul menarik minat acik. Acik sendiri belajar kos bisnes dan acik sendiri dah study and research each of part tentang oraganisasi nie, acik tahu serba sikit kehebatan dorang macam mana. Kalau nak pertikaikan dengan company "MaLaM" lain pun takdak masalah untuk kita, sebab benda yang sama jugak tapi lain produk lain strateginya. Study and research dulu kehebatan company tuh dan nilai sendiri laa. *Tak salah di sisi undang-undang pun kalau kita nak stalker benda yang kita patut nak tahu.*

Jadi, bila acik sendiri dah ikuti perkembangan bisnes nie. Business strategies dia memang sangat power and mantap ! Sama juga dengan company lain takde beza jauh pun. Betul orang cakap, kalau nak berjaya u kena betul-betul nilai kemampuan company tuh dan tahu selok-belok kemampuan dia. Jangan main terjah dan melatah jer tahu.

Bila fikir masak-masak, tak salahkan kalau acik yang baru nie nak belajar erti sebenar dunia perniagaan. Untung rugi dah memang adat laa dalam dunia nie. Kalau kita nak BERJAYA, kita mesti telan dulu setiap pahit RISIKO yang ada.

Apa-apa pun, setiap yang kita nak buat mesti kita minta petunjuk dulu dari ALLAH wbt. Sebab Dia lah tempat rujukan kita yang paling afdal. Jadi acik perlukan sokongan dan dorongan untuk berjuang dalam dunia nie. Insyallah.

 

p/s: entry nie hanya pandangan dan luahan acik sendiri. bukan tujuan untuk menyindir mana-mana pihak. setiap sesuatu ada kelemahan dan kekuatannya. terpulang pada kita untuk menilai baik buruknya. 


Wassalam,

4 comments:

  1. yes betul tu..untung, rugi adat dlm bisnes..yg penting jgn putus asa..saya sokong makcik :)

    ReplyDelete
  2. kaishin: terima kasih sebab tak putus-putus bagi semangat kat makcik ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 :)..sokong benda baik takpe kan utk majukan sesama Islam :)

      Delete
    2. yes2, tepat sekali.. thanks yee kaishin ! :)

      Delete

Terima Kasih Atas Sokongan Anda ! Semoga ALLAH Berkati Kalian Semua. Amin~