About Makcik

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Tak kenal orang cakap saya sombong. Bila kenal orang cakap saya nie hardcore, kasar, easy going. Haha. Tak kenal maka tak cinta tau.. Love korang ! :)

Monday 23 April 2012

Terbaik versus Teruk !

Assalamualaikum wbt,


Kali nie ada banyak benda yang boleh jadi topik. Menarik menarik ! Macam belon-belon kat atas tuh banyak betul idea nak tersembur keluar nie. Hopefully, you like it and enjoy it too. : )
 

8 ) nampak tajuk berbau VERSUS tuh ? Yes, kali nie acik nak sharing semua benda yang berkait dalam hidup kita. That's why acik tempek tajuk TERBAIK vs TERUK ! -jom dora explore-


>> RUPA PARAS <<

-Cantik vs Biasa- 

Mungkin sesetengah daripada kita sudah dilahirkan untuk menjadi cantik tak kira dari aspek luaran mahupun dalaman.  Anda perlu bersyukur dengan nikmat yang sedia ada. -Alhamdulilah-
Malangnya, ada sesetengahnya tak menjaga nikmat yang diberikan nie sebaik mungkin. Sebab kita mudah lupa diri sebab kita dah mindset bahawasanya kita sudah sempurna sepenuhnya daripada orang lain. Jadi, kita cepat laa tercetus istilah "bajet hot" dan "perasan cantik". Nie sebab mereka anggap diri mereka dah 'good-good' gitu. Alahai sayangnya bila nawaitu kita dah berubah camtu ja. Nanti tak pasal-pasal terus ada susutnilai dalam pahala amalan kita.  -paham kan semua, rugi besar tau- He He He.

Bila kita bandingkan dengan orang yang biasa ja, mereka nie kadang-kadang senang bawa diri tak kira mana pun. Sebab kebanyakkan daripadanya pandai bawa diri dan selalu sedar siapa mereka sebenarnya. That's why boleh tercetus ayat "aku sedar sapa aku kat mata depa(mereka)". Jadi, mindset dorang akan berubah kepada negatif kepada positif dan membolehkan untuk hidup ala kadar dan tak sombong segala bagai. Orang macam nie senang untuk kita rapat sebab dia dalam kategori style sempoi ja.

Nak diikutkan cantik vs biasa nie adalah sama ja. Asalkan kita tak lupa diri dan tahu siapa kita sebenarnya. Asalkan pandai main watak dalam hidup nie sudah.


>> SIKAP <<

-Baik vs Buruk-

Bagus bagi sesiapa yang bijak bawa diri nie jadi baik. Yelaa orang baik siapa yang takmau berkawan, betul tak? Tapi kadang-kadang tetap akan ada slack jugak dalam kategori nie, tak semua yang macam kita anggap tuh tepat orangnya. Misalnya; yang si baik nie kadang-kadang anggap dia lah yang betul dari orang lain. Nak menang jaa tak boleh salah sikit. Dan tak lepas jugak, ada yang baik di depan tapi busuk di belakang. Haa kan boleh hilang percent kat situ. Sometimes, si baik juga suka bergantung dengan orang lain, dalam erti kata lain dia tak boleh berdiri atas kaki sendiri.

Tapi bila, kaji untuk perwatakan yang biasa-biasa nie lain. Ada sesetengahnya boleh through their life dengan baik. Sebagai contoh; si biasa selalu dianggap jahat saja di mata orang lain. Tapi hakikat wataknya jahat di luar tapi dalam hati serupa puteri salju. Sesetengah lebih suka untuk 'diam-diam ubi berisi'. Maksudnya, buat apapun tak kecoh tup tup hasil kerja nah meletop dari kaw ! Haa kat situ nampak mereka tak suka pung pang pung pang tapi habuk pun takdak. Bak pepatah kata 'lebih baik mengaku jahat daripada mengaku baik'.

Jadi, baik buruk tetap ada pro and cont dia. Tak semestinya, yang baik tuh baik dan baik tuh jahat. Sama juga yang biasa tuh baik dan yang biasa tuh juga jahat. -pening nak main ayat nie, acik minta korang pahamkan sendiri maksudnya- Ha Ha Ha





>> MENTALITI <<

-Pemikiran Panjang vs Pendek-

Orang pemikiran panjang selalunya suka berfikiran untuk jangka masa yang jauh bukan dalam masa terdekat. Mungkin sebab dia memang kategori orang yang suka buat perancangan untuk masa depan dia dan dia punya matlamat tersendiri dalam hidup dia. -acik teka saja- Tapi kadang-kadang orang yang suka berfikiran jauh nie boleh menjejaskan diri sendiri dan keadaan sekelilingnya. Sebabnya, dia mungkin menjadi lebih pentingkan diri sendiri dan kurang hiraukan orang sekitarnya. Jadi, BEWARE kepada anda yang punyai feeling gini. Bahaya untuk anda ! Walaupun nampak benda nie sangat bagus sebab kita mempunyai perancangan dalam hidup tapi sometimes kita kena fikirkan jugak tentang keadaan sekeliling. Orang macam nie jugak suka hidup dalam keadaan chill and steady jer. Dan jugak orang begini boleh buatkan dia matang sikit dari orang lain. -mungkin bonus baginya-

Macam mana pun, bagi si pemikiran pendek juga ada positif dan negatifnya. Puncanya adalah mungkin dia cepat melatah dalam sesuatu keadaan. Sebab sebelum bercakap mahupun buat keputusan dia tak fikir dulu patut atau tak yang nak buat tuh. Perbezaan samada benda tuh wajar ataupun tak.  Tapi hidup macam nie lebih fleksibel sebab dia nampak dan tahu apa yang dia nak buat sekarang. Tuh memang specialty bagi orang macam nie. -thumbs up,beb !- Dan boleh jadi jugak orang yang macam nie boleh bertukar jadi kecoh ataupun messy orangnya.

Jadi pandai-pandai balance kan hormon diri tuh yeah. Semua nie terpulang pada diri sendiri nak jadi yang macam mana kan. : )


>> WARNA <<

-Terang vs Tenang-

Orang yang suka warna-warna terang(striking) nie mungkin dikelaskan sebagai seorang yang hidupnya agresif ataupun tegas. Yelaa warna pun dah meletop mak ngah ! Mesti spirit dia tuh pun lebih sikit kan. Ba Ha Ha. Tapi orang macam nie lebih kepada hidup penuh pendirian. Kadang-kadang dia boleh bertukar menjadi ego dan bangga dengan dirinya sendiri. Mungkin faktor hormon semangat yang berlebihan yang menyebabkan dia nak jadi sebegitu rupa. Dan boleh jugak dia bertukar menjadi kalot ataupun tergopoh-gapah. Haaiish semua benda nak 'on time' gitu. Ikut masa juga semua perubahan nie, sebab bila sesuatu perangai tuh timbul ia mungkin bersebab. Mungkin dari aspek tuh boleh buat kita be rational nak buat keputusan dan boleh berdikari. Bagus jugak bila jadi camnie sebab boleh tingkatkan self-confident dia.

Bagi watak yang tenang, mungkin kehidupan dia pun lebih tenang dan efisyen. Yelaa hidup tak rushing-rushing mungkin dari situ boleh buat hidup dia jadi lebih simple and flexibel. Orang yang warna tenang nie acik describes dia seorang yang penyayang dan mesra alam. Nak duduk pun sometimes kita boleh rasa tenang dan macam takdak masalah jaa, relax jaa rasanya kan ? -terpulang laa kot pada orangnya-  Tapi, kadang-kadang ada yang jugak yang watak yang kita nampak tenang tapi hakikatnya dia seorang yang 'diam-diam ubi berisi'. Haaa kategori nie susah laa jugak nak hadap. Acik buat kesimpulan diam-diam nie kalau dah meledak, for sure boleh meletop serupa bom punya ! -panas oi kalau dapat keadaan macam nie- Jadi, limit perasaan orang tuh tetap ada pada setiap diri dia, betui dak ? Dan yang best, kategori nie pun dalam diam-diam pun dia boleh buat sesuatu kerja dengan hasil kerja yang tip top ! Haa jangan pandai sebelah mata dengan orang macam nie. -patut tabik pada mereka-
 
Kalau macam tuh, kita kena belajar dan pandai hadapi semua nie dengan baik dan tenang. Kita tak boleh lari dengan watak manusia sebab ada 1001 jenis.
  

KESIMPULAN : -

So, setiap orang ada watak dia yang tersendiri baik buruk dirinya. Namapun manusia, takdak manusia boleh jadi sempurna di muka bumi nie. Kita sendiri boleh nilai dan kenal orang sekitar kita macam mana. Dari sudut tuh jugak la, kita boleh nampak true colour seseorang tuh macam mana.

Acik just anggap " Dunia ini umpama PENTAS LAKONAN semata-mata", dari situ kita boleh tahu siapa drama king mahupun drama queen nya. Sebab hanya diri kita dan Allah saja yang boleh tahu siapa diri kita yang sebenarnya, bukan daripada orang lain. Jadi cuba baca pesanan ringkas kat bawah nie nie.




p/s: semua gambar yang diambil daripada google. mintak maaf sebab acik ambik semua gambar nie dari situ. sebab setiap gambar tuh ada maksud dia tersendiri. i'm just sharing with you all. sharing is caring, right? semua nie hanya bahan conteng acik saja. tak kaitan untuk dikaitkan pada sesiapa.  -harap dimaafkan dan menerimanya-    ^_______^


Wassalam,

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Sokongan Anda ! Semoga ALLAH Berkati Kalian Semua. Amin~