About Makcik

My photo
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Tak kenal orang cakap saya sombong. Bila kenal orang cakap saya nie hardcore, kasar, easy going. Haha. Tak kenal maka tak cinta tau.. Love korang ! :)

Thursday 5 April 2012

Cara Untuk Melancarkan Tugasan Harian Kita

Assalamualaikum wbt,

Memandangkan lately nie acik sangat laa busy tahap terlampau nak siapkan full report untuk business plan. Subhanallah ! Tuh jaa yang boleh cakap sekarang, sebab banyak benda yang acik belajar time buat report nie taw. Feeeww, feeeww, feeewww *berpeloh* haha :)

Jadi, lepas settle kerja-kerja nie semua baru tergedik terpikir nak buat macam lagi untuk atur hidup nie jadi lebih fleksibel sikit. -hampeh baru jumpa petua, ketinggalan- @__@


* * * * * * * * * * * * * * * *

!  4 CARA UNTUK MELANCARKAN TUGASAN HARIAN KITA  !


>> Bijak Mengurus MASA  <<
    
Bab nie acik sangat laa FAILED dulu !! Hehe, sebab susah bebenor nak disiplin dengan masa nie. Haaaissh~ Orang utagha kata " em, tak qeti nak atuq betui laa ".

So, jangan terlalu dok kalot sangat pikir apa jadual kita hujung minggu nie. Sebabnya bila kita asyik dok pikir sangat mungkin benda tuh akan ganggu time rehat kita weekend tuh. Yelaa asyik atur dengan aktiviti jaa kan, habis bila masa plak badan & kepala otak kita nak rehat kan. Hurm kesian, kesian, kesian.


>>  Jadual SISTEMATIK  <<

Ikut pengalaman acik seniri, jadual rutin acik memang tak boleh di "plan" langsung. Sebab yang plan tuh tak buat, tapi yang tak plan tuh laa menjadi. Eh, nie kadang-kadang jaa jadi. Kalau dengan waktu kelas tuh ok laa, sleeq kata cun saja ! :)

Jadi kita kena susun jadual kita tuh baik-baik. Tapi INGAT susun ikut kepentingan atau yang urgent dulu, then baru follow up aktiviti yang lain. Kalau boleh kita susun jadual kita untuk beberapa hari yang akan datang. Misal kata; kita ada satu kalender kecik dan letak dengan buku nota. Jadi highlights laa hari-hari yang penting dan tulis kenapa dan sebab apa. *dah buat jangan lupa laa rajin-rajin buka dan tengok * Ini sebagai reminder kita jaa takdak laa lepas nie kita jadi kelam-kabut.


>>  Persiapan DIRI  <<

Yang nie tak salah kalau kita prepare awal. Nak tahu kenapa ? Sebab senang laa nanti kalau nak pakai time-time urgent ker, takpun takut blackout  ! Naaaah macam mana nak gosok baju tuh sayangs oi.. :)


>>  Amalkan Rutin Yang SIHAT dan BERKHASIAT  <<

Selain kita ikut petua orang " mulakan harimu dengan senyuman", kita kena laa jugak amalkan cara pemakanan yang sihat. Mak pesan; " biaq makan lebih buah-buahan, sayur-sayuran takpa jangan nak asyik janjan jaa" Hehe -pedih- Plus lagi. kalau boleh kita jangan laa nak lepak jaa kat umah tanpa buat apa-apa. At least, dok umah tuh kemas umah ka buat apa-apa yang patut supaya badan nie mahu ada pergerakan sikit. Keh keh keh.


* * * * * * * * * * * * * * * * 

Habis daah, so apa lagi jom kita try buat tengok. Boleh jadi dak?! Ke tak berkesan jugak. It's depend on you, dear ! Just ask yourself :)


Wassalam.



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Atas Sokongan Anda ! Semoga ALLAH Berkati Kalian Semua. Amin~